Нещодавно Держенергоефективності та Energy Club започаткували цикл вузькоспеціалізованих онлайн-дискусій для визначення найдоцільніших та ефективних способів розвитку біоенергетики як одного зі шляхів досягнення енергетичної незалежності України. В нинішніх реаліях та умовах терористичних дій з боку рф, назрівання глобальної енергетичної кризи курс на декарбонізацію економіки у рамках міжнародних зобов’язань, а також розвиток біоенергетики набув потужного пріоритетного значення.
Energy Freedom by Energy Club – цикл дискусій професіоналів в галузі енергетики: представників урядових структур, органів центральної влади, народних депутатів, представників компаній-членів Energy Club та провідних галузевих експертів. Модератором онлайн-дискусій є Андрій КУЛИКОВ, відомий радіо- і телеведучий.
4 жовтня 2022 року відбулася шоста онлайн-дискусія цього циклу, за темою: «Створення ринку рідкого біопалива в Україні».
Питання, що підіймалися до обговорення:
- законодавча база;
-економічна та екологічна ефективність виробництва та використання рідкого біопалива в Україні;
-основні бар’єри для розвитку галузі;
-досвід України у виробництві та використання рідкого біопалива;
-наукові рішення та інновації.
Спікери:
Валерій БЕЗУС, Голова Держенергоефективності
Тарас ВИСОЦЬКИЙ, перший заступник Міністра аграрної політики та продовольства України
Олена ЛЕНСЬКА, директор Департаменту розвитку відновлюваної енергетики Держенергоефективності
Вячеслав ВОЛОДІН, керівник експертної групи директорату енергоефективності Міністерства енергетики України
Сергій САПЄГІН, директор НТЦ «Псіхєя»
Геннадій РЯБЦЕВ, директор спеціальних проєктів НТЦ «Псіхєя»
Тарас МИКОЛАЄНКО, виконавчий директор Української асоціації виробників біоетанолу
Віталій ЖАДОБІН, т.в.о. директора ДП «Укрспирт»
Олександр ГАНЖЕНКО, завідувач відділу технологій вирощування біоенергетичних культур Інституту біоенергетичних культур і цукрових буряків Національної академії аграрних наук України
Георгій ГЕЛЕТУХА, голова правління Біоенергетичної асоціації України
Олег ЯРОШЕНКО, директор ДП «Науково-дослідний інститут нафтопереробної та нафтохімічної промисловості «МАСМА»
Віктор УСТИМЕНКО, заступник завідувача відділу законодавчого забезпечення виконання міжнародних договорів у сфері транспорту ДП «ДержавтотрансНДІпроект»
Євген ЛУКАШЕВИЧ, керівник ТОВ «Українська технологічна компанія»
Вадим ВАЙСПАПІР, керівник ТОВ «ГАЛС-К ЛТД»
Віктор УСТИМЕНКО розповів про здобутки та прогалини у створенні ринку рідкого біопалива в Україні за період з 1998 до 2022 року, зокрема про безпосередню участь у створенні ринку біопалива ДП «ДержавтотрансНДІпроект» завдяки проведенню комплексних випробувань біопаливних компонентів, сумішевих бензинів, альтернативних палив на основі біоетанолу, а також моторних, стендових і дорожніх випробувань транспортних засобів на таких паливах, на підставі чого в Україні було створено нормативну базу виробництва та використання біоетанолу, сумішевих бензинів та альтернативних палив на його основі.
Наша країна має потужний потенціал сировинної бази для виробництва біоетанолу. За оцінками експертів міжнародного проєкту «Біомаса та біопалива», зробленими ще в 2009 році, технічно досяжний щорічний потенціал України становить 3,8 млн тонн біоетанолу, а економічно доцільний 1,4 млн тонн.
Віктор УСТИМЕНКО наголосив, що основною метою створення в Україні ринку біопалива як моторного палива має стати максимальне задоволення потреб у якісному біопальному споживачів-автовласників (зважаючи на конструктивні особливості їхніх транспортних засобів), а не задоволення бізнес-інтересів виробників та операторів ринку біопалива.
Є відомим, що використання бензину з вмістом біоетанолу до 5% за об’ємом (Е5) є прийнятним практично для всіх автомобілів, тоді як можливість застосування Е10 з вмістом біоетанолу до 10% має бути підтверджена виробником автомобіля. Оновлений у 2021 р. перелік бензинових автомобілів, пристосованих для використання Е10, опубліковано, зокрема, на сайті Асоціації європейських автомобільних виробників (ACEA) (https://www.acea.auto/files/E10_petrol_fuel-vehicle_compatibility_list-2021_update.pdf).
Окремої уваги потребує застосування альтернативних палив на основі біоетанолу, на кшталт відомого у світі Е85 з вмістом біоетанолу 51-83%, та альтернативних палив із вмістом біоетанолу понад 30%, які виробляють в Україні. Для використання таких палив є повністю пристосованими лише так звані flexible-fuel vehicles (FFVs) – автомобілі з паливними системами, які дозволяють гнучко застосовувати суміші біоетанолу та бензину з різним співвідношенням, автоматично здійснюючи адаптацію паливоподачі залежно від складу суміші. Однак, оператори ринку, які реалізують такі біопалива, зазвичай замовчують особливості їхнього застосування, наражаючи автовласників на істотні ризики. Експерт проілюстрував ці ризики результатами моторних випробувань на різних зразках біопалив, проведених ДП «ДержавтотрансНДІпроект».
Позитивом є те, що останніми роками в Україну ввозять доволі багато FFVs, насамперед з американського ринку, які працюють на альтернативному паливі з великим вмістом біоетанолу навіть краще ніж на бензині. Усі інші ввезені з американського ринку автомобілі, виготовлені після 2001 року, можуть працювати на бензині з вмістом біоетанолу навіть до 15%. Отже застосування для них Е10 не викличе ніяких проблем.
Спікер також запропонував законодавчо врегулювати обов’язковість використання біоетанолу в автомобільних бензинах (Е5 та Е10), відмову від виробництва і використання Е0 та внести зміни до ставок акцизного податку для стимулювання ввезення і виробництва Е10 в Україні, запровадивши для бензину Е5 - 120 (130) євро, а для бензину Е10 - 80 (70) євро за 1000 літрів.
Переглянути онлайн-дискусію та послухати усіх доповідачів можна за посиланням: 04.10 Energy Freedom by Energy Club (iclub.energy)
Ознайомитися детальніше з презентацією Віктора УСТИМЕНКА можна ТУТ
Підготувала Ірина КОПАНИЦЯ
Оновлено 10.10.2022