24 лютого 2022 року життя кожного з нас невідворотно змінилося. Протягом цього періоду Інститут пройшов багато випробувань: простій, релокація, «екзил» до Вінниці, термінові рішення та мобілізація усього набутого досвіду, щоб екстрено забезпечити роботу понад 10 000 вантажівок для перевезення боєприпасів, військової амуніції та всього необхідного на той момент, і врешті вистояти.
Як видно з рис. 1, рис. 2 та рис. 3, на 03.03.2022 року надходження коштів на рахунки підприємства впали до нуля, а сама будівля Інституту стала одним з опорних пунктів в обороні Києва від російських окупантів.
8 березня 2022 року керівництвом підприємства було прийнято доленосне рішення – провести релокацію Інституту до Вінниці, вивезти надважливе обладнання, забезпечити діяльність необхідних для підприємства та всієї України напрямів – автомобільних перевезень. Злагоджена робота і самовідданість багатьох фахівців нашого колективу дали змогу виконати завдання, на той момент потрібні понад усе для обороноздатності України. Також це дозволило відновити поповнення бюджету держави та уникнути звільнень і скорочень персоналу.
На фото 1-4 відображено колектив вінницької локації Інституту станом на 18.03.2022, 30.03.2022 та 06.04.2022.
Основні показники виробничої та фінансово-економічної діяльності Інституту представлені на рис. 4 та зведені в таблицю 1.
Станом на 2025 рік 24 працівники підприємства перебувають у лавах ЗСУ. Один співробітник зник безвісти, виконуючи бойове завдання. Троє – отримали контузії під час служби.
ДП «ДержавтотрансНДІпроект» гідно тримає позиції в умовах війни і спаду економіки країни, забезпечуючи високий рівень прибутку для підприємства та доходів на користь держави.
Комплекс науково-дослідного обладнання випробувального центру колісних транспортних засобів нашого Інституту перший і досі єдиний науковий об’єкт у сфері управління Міністерства розвитку громад та територій України, що отримав статус національного надбання.
Віддана робота фахівців Інституту майже щороку виводить підприємство на лідерські позиції в галузі та Україні. Так, ДП «ДержавтотрансНДІпроект» у 2021 та 2023 роках завоювало звання «Лідер року» у Національному бізнес-рейтингу серед всіх провідних науково-дослідних установ та конструкторських бюро і посіло 1 місце у номінаціях «Рентабельність активів» та «Сумарна номінація» серед підприємств України, що здійснюють діяльність за КВЕД 72.19 (Дослідження й експериментальні розробки у сфері інших природничих і технічних наук).
Протягом цих трьох років три співробітники Інституту успішно захистили свої дисертаційні роботи і отримали ступінь доктора філософії. Тож наразі серед фахівців ДП «ДержавтотрансНДІпроект»: 4 доктори наук, 20 кандидатів наук, 87 наукових працівників.
Колектив постійно популяризує свою діяльність, обмінюється досвідом і апробує свої наукові напрацювання через участь у круглих столах та семінарах – 117 заходів, науково-практичних конференціях – 27 заходів. За цей час фахівці зробили 126 презентацій власних напрацювань, 124 співробітники підвищили рівень своєї кваліфікації.
ДП «ДержавтотрансНДІпроект» було розроблено сім національних стандартів, затверджених наказом Національного органу стандартизації України, та один технічний звіт, внесений Нацорганом до відповідного реєстру.
Наразі Інститут провадить науково-дослідні роботи за 25 напрямами. Це і дослідження щодо зменшення питомого споживання енергоносіїв автомобільним транспортом, і впливу на викиди шкідливих речовин в атмосферне повітря колісними транспортними засобами України, і розроблення математичної моделі якості атмосферного повітря міста на базі європейської технології THOR-Air-PAS для оцінки ефективності розвитку дорожньої інфраструктури, організації дорожнього руху та проєктів містобудування тощо.
Нещодавно центр наукових досліджень у сфері безпеки на транспорті (ЦНДБТ) завершив надзвичайно актуальну та ґрунтовну науково-дослідну роботу за темою: «Дослідження та розроблення рекомендацій щодо впровадження в Україні комплексу заходів стосовно забезпечення доступності до керування транспортними засобами осіб з інвалідністю».
Протягом останніх трьох років фахівці ЦНДБТ:
Науково-дослідний центр – технічна служба з випробувань транспортних засобів, що об’єднує фахівців трьох лабораторій і двох відділів, теж проробили чималу роботу.
Так, спеціалісти Лабораторії активної безпеки уклали 933 договори та виконали:
Протягом 2022-2024 років працівники ВЗМД розглянули 302 264 запити на виготовлення карток для цифрових тахографів. Як результат видано:
Спеціалісти науково-виробничої лабораторії енергетики та екології транспорту:
Співробітники лабораторії загальної та пасивної безпеки транспортних засобів видали 543 свідоцтва комфортності автобусів.
Незважаючи на воєнний стан, вагомий внесок у загальні досягнення Інституту зробили і фахівці центру оцінки відповідності КТЗ та наукових досліджень системи технічного регулювання:
Науково-методичний навчальний центр (НМНЦ) вкотре отримав Свідоцтво про визначення навчального центру з підвищення кваліфікації керівників і спеціалістів, діяльність яких пов’язана з наданням послуг автомобільного транспорту, з питаннями безпеки перевезень, охорони праці та пожежної безпеки від Міністерства розвитку громад та територій України.
Фахівці НМНЦ:
Протягом 2024 року ДП «ДержавтотрансНДІпроект» успішно пройшов чергову ресертифікацію на відповідність вимогам ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) Системи управління якістю, а фахівці науково-методичного відділу управління якістю та сертифікації систем управління у 2022-2024 роках розробили та актуалізували:
Спеціалісти відділу матеріально-технічного постачання та комплектації підготували та повели 82 тендери, за результатами яких було укладено 65 договорів, окрім них – 39 прямих договорів.
Відділ документообігу та матеріально-технічного забезпечення опрацював, зареєстрував та відправив 19 225 листів і звернень громадян.
Активну діяльність у ДП «ДержавтотрансНДІпроект» провадить і сектор з питань запобігання корупції. Лише протягом 2024 року сектор організував 10 внутрішніх навчальних курсів та 4 тренінги, які провели спеціалісти НАЗК, для всіх фахівців Інституту. Додатково директор ДП «ДержавтотрансНДІпроект» пройшов два індивідуальних тренінги від НАЗК: «Розбудова доброчесних організацій» та «Електронне декларування як запорука фінансової доброчесності: еволюція, спрощення та автоматизація». Після проходження навчальних курсів співробітники отримали відповідні сертифікати.
Відділом інформаційно-аналітичних і бібліотечних фондів та науково-технічних видань було підготовлено дванадцять випусків фахового журналу, дві збірки тез матеріалів конференції з ілюстрованими довідниками учасників, зареєстровано понад 100 матеріалів у міжнародних наукометричних базах із присвоєнням DOI. Для захисту авторських прав долучили журнал до відомої наукометричної бази Directory of Open Access Scholarly Resources (ROAD), публічної ліцензії Creative Commons, використання системи перевірки авторських рукописів на плагіат StrikePlagiarism, створили форму згоди авторів із умовами публікації в журналі.
Вже четвертий рік поспіль як підсумки своєї діяльності ДП «ДержавтотрансНДІпроект» організовує міжнародну науково-практичну конференцію «Перспективи розвитку автомобільного транспорту та інфраструктури». За цей час вона переросла в унікальну платформу, що вкотре об’єднала науковців, органи влади, громадські організації, бізнес і промисловість у нелегкі воєнні часи.
Проведення конференції планувалося на три дні, з 10 до 12 грудня. Та війна і нові реалії внесли свої корективи. 12 грудня надійшло повідомлення про замінування будівлі ДП «ДержавтотрансНДІпроект» – конференцію довелось перервати. За рішенням керівництва Інституту продовження IV міжнародної науково-практичної конференції «Перспективи розвитку автомобільного транспорту та інфраструктури» було перенесено на 21 і 22 січня 2025 року.
Тож можна сказати, 2024-й закінчився, а 2025-й розпочався з науково-практичної конференції. Точніше з її продовження.
Загалом з моменту заснування конференції учасники презентували понад 350 доповідей. Захід транслювався на YouTube-каналі ДП «ДержавтотрансНДІпроект» із синхронним перекладацьким супроводом двома мовами (українською та англійською). І вже на четвертій конференції, незважаючи на вимкнення світла, періодичні сигнали тривоги в різних регіонах України, одночасно в Zoom у пікові години були присутні 133 доповідачі, а за трансляцією в YouTube одночасно стежили понад 420 глядачів.
Конференція вкотре презентувала діяльність ДП «ДержавтотрансНДІпроект» як потужної науково-дослідної установи, здатної стати модератором у сфері науки в галузі автомобільного транспорту України.
Оновлено 24.02.2025.